lørdag, januar 07, 2012

På med de greske klærne.

Det er kanskje litt ironisk, at vi i kveld skal se en film om ranet av NOKAS, samtidig som vi skal spise gresk-inspirert mat. Livet er fullt av tilfeldigheter.

Dagens gresk-inspirerte middag er en slags moussaka. Men ikke helt - vi er nemlig ikke så veldig begeistret for aubergine, så det droppet jeg.

Utgangspunktet var en pakke fra TORO. Men etter litt fundering, fant jeg ut at jeg kun ville bruke potetene i hvit saus, og heller lage tomatsausblandingen selv.

Så da satte jeg i gang med:
400 gram karbonadedeig
1 hvitløk
1 kepaløk
1 gulrot
1 selleristang
1 rød paprika
Oregano
Salt
Pepper
Tørkede chiliflak (ikke så mye)
1 boks passata di pomodoro (en slags utvannet tomatpuré)
2 ts hvetemel
1 ts sukker

Her er det straks klart for poteter i hvit saus
Karbonadedeig stekes, grønnsakene skjæres opp i passende stykker, og haes oppi den stekte karbonadedeigen sammen med krydderiene.

Så har jeg i passata di pomodoro, hvetemel og sukker. Dette får putre litt sammen, før jeg har det over i en form og setter det hele i ovnen (allerede? joda), mens jeg lager potetene i hvit saus.

Grunnen til at jeg setter tomatsausblandingen i ovnen på forhånd, er for at den skal holde seg varm, men også for at den skal tykne og ikke være for flytende.

Potetene i hvit saus laget jeg etter anvisningene på pakken, men jeg hadde i litt ekstra revet muskat.

Slik ble resultatet
Så tok jeg formen ut av ovnen, helte over potetene i hvit saus, og toppet det hele med en god porsjon vellagret Jarlsberg.

Dette fikk stå å godgjøre seg i 20 minutter i ovnen.



Når det hele er ferdig, serveres det sammen med en grønn salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar