torsdag, desember 29, 2011

Kjøttkaker i tomatsaus

Denne lille godbiten fant jeg på en kveld her i romjulen, etter en overdose av tradisjonell julemat.

Til denne retten brukte jeg (som vanlig) innfallsmetoden, og brukte det jeg tilfeldigvis hadde for hånden. Her er det jeg blandet sammen:
500 gram karbonadedeig
1 egg
1 finhakket sjalottløk
5 fedd hvitløk, skåret i tynne skiver
Paprikapulver, røkt spisskummen, korianderfrø, sort pepper, salt og en stor dæsj chipotle-tabasco.

Dette blandet jeg sammen, og laget fire litt store kjøttkaker.

Disse stekte jeg i smør (joda, det er mulig å få tak i).

Etter å ha snudd kjøttkakene, og latt dem steke litt på den andre siden begynte jeg å "sause dem til".

Sausen bestod av:
1 boks hermetiske cherrytomater i tomatsaus (så klart)
1 stk selleristang
Enda mer skivet hvitløk og chipotle-tabasco
Litt sukker og salt og pepper

Tomatene tømte jeg over de halvferdig kjøttkakene, tilsatte resten og lot det stå og putre mens jeg stekte poteter.

De stekte potetene var finskåret, og ble stekt (i smør) sammen med en løk skåret i skiver, litt spisskummen, chiliflak, salt, pepper til de ble møre.

Servert sammen, ble dette knakende bra i romjulen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar