tirsdag, august 14, 2012

Laksekaker med stekt potet- og løkpure

Laksekakene fra Jacobs er riktig så gode. Og med dette tilbehøret blir de enda litt bedre.

4-5 poteter
1 løk
Smør
Salt, pepper, cayennepepper, paprikapulver og løkpulver.

Skrell potetene, hakk løken (gjerne skrell den også først, det blir best).
Potetene skjæres i tynne skiver. En ostehøvel eller en mandolin (ikke en sånn med strenger, men et rivjern) kan gjerne brukes.
Ha rikelig med smør i en kasserolle, la det bli nøttebrunt, ha i løk og poteter og la det steke/koke en god stund. Ikke rør for ofte. Poenget er at løken og potetene skal få stekeskorpe og smake deretter. Etterhvert kan man ha i de krydderiene man har lyst på. Jeg brukte de som er nevnt over her.
Så tok jeg det av varmen og kjørte en tur med stavmikseren i kasserollen.
Blir det for tykt, kan man spe på med litt melk.

Så er det bare å nyte potet- og løkpureen, som har en herlig smak av brunet løk og stekte poteter.

Noen grønnsaker kan man også ha til. Jeg fant noen oppskårne blader i en pose, som jeg la ved.

Pureen passer sikkert til mye rart. Men det har jeg ikke testet. Denne fant jeg på fordi jeg var så lei av både kokte poteter og potetmos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar