onsdag, oktober 24, 2012

Fiskeboller

Idag har vi hatt den norske, litt rare, retten fiskeboller. Det er mange meninger om akkurat fiskeboller. Den største innvendingen en utenlandsk venn av meg har, er at det smaker absolutt ingenting. Han har ikke smakt min versjon. Kanskje det kunne endret oppfatningen hans.

Jeg passer alltid på å kjøpe fiskeboller med høyt fiskeinnhold. Over 60% fisk er minimumskravet - og helst ikke hermetiske.

Hvit saus er i utgangspunktet kjedelig. Smør, mel, melk. Men jeg tilsetter også kraften fra fiskebollepakken, løkpulver, ferskrevet muskattnøtt, og isteden for salt bruker jeg Thailandsk fish sauce. Det er et triks jeg har lært av en globetrottervenn med særlig interesse for asiatisk mat. Sausen får da en fin helt nydelig smak.

Konsistens på saus er også en ting som mange har sine egne preferanser på. Vi liker det best når sausen er relativt tyktflytende, sånn ca som en fet vaffelrøre.

Det hele nytes sammen med poteter og gulrøtter - samt en dæsj nykvernet pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar