søndag, februar 26, 2012

Seibiff med løk

Seibiff med løk - må ikke forveksles med "seig biff med løk".

1 pakke seifilet
Salt
Pepper
Hvetemel
Poteter
4 løk

Sukker
Grønne erter
Hvitvinseddik

Først skar jeg fire mellomstore løk i skiver, eller ringer om du vil. Så brunet jeg opp en god klatt smør i pannen, før jeg hadde i løk, 1 teskje sukker og 2 teskjeer salt. Dette fikk stå på medium varme i 20-30 minutter, med litt omrøring underveis.

Poteter ble skrelt og kokt i 45 minutter på medium varme. Lang koketid og moderat temperatur gjør at potetene bevarer formen og blir møre.

Seien fikk jeg tak i i ferskfiskdisken på REMA. Joda, det finnes en slik disk.

Fisken skar jeg opp i passende biter, og strødde over salt, pepper og hvetemel på begge sider av stykkene. For å få jevn dekning av mel brukte jeg en tesil. Jeg hadde litt mel i silen, og ristet den forsiktig over fisken. Vellykket hver gang.

Fisken ble stekt i smør til den ble lysebrun på begge sider.

Frosne grønne erter fikk seg to bad i kokende vann fra vannkokeren - altså, de lå i en bolle, og kokende vann fra vannkokeren ble slått i bollen, silt av, og nytt vann slått i.

Det hele ble servert sammen med en liten skål hvitvinseddik - noe som setter en liten ekstra spiss på fisken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar