onsdag, februar 29, 2012

Flytende røyk

Dagens overskrift er kanskje litt kryptisk. Den viser til noe jeg kjøpte på en liten harrytur i helgen.  Det var noe så lekkert som Liquid Smoke. Det måtte jo prøves.

Til verket:
400 gram karbondedeig
1 kepaløk
1/2 hvitløk (ca 5-8 fedd)
2 røde chili
1 rød paprika
1 selleristang
8 mellomstore sjampinjong (champignon)
1 liten boks tomatpuré
1 boks tomatbønner
2-3 ss Chipotle tabasco
2 ts Liquid smoke

Andre krydderier:
Røkt spisskummen
Salt


Tilbehør:
Ris



Løk, chili og hvitløk ble hakket, og fikk frese litt i margarin.  Så hadde jeg i karbonadedeig og røkt spisskummen.  Kjøttdeigen hadde jeg på forhånd klappet flat til en slags tykk pannekake.  Denne la jeg oppå de fresende grønnsakene. Den fikk så et generøst dryss med røkt spisskummen.  Etter en sund, snudde jeg den, og begynte å hakke den i ganske store biter.

Sopp og selleri hakket jeg i passende biter, og hadde i gryten.

Så var det tid for tomatpuré og tomatbønner. Vanligvis bruker jeg en liten klype sukker sammen med tomatpuré for å runde av smaken litt, men siden tomatbønner inneholder en relativt søt saus, lot jeg det være idag.

Så var det på tide å smake seg frem med chipotle tabasco og liquid smoke, og til slutt litt salt.

Hele tiden mens dette pågikk, stod det en gryte med vann og ris og småputret i bakgrunnen.

Dette ble lekkert.



Liquid smoke - må brukes med forsiktighet, da det er veldig smaks/luktsterkt. (Og enkelte myndigheter hevder det er fare for kreft, men det er det ikke enighet om)

Men liker man et hint av Hickory i maten sin (og liker å leve litt farlig), kan det anbefales. Lurer på om det kanskje er å få tak i på Meny.

Flasken jeg kjøpte på ICA i Åre ser uansett slik ut:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar