fredag, februar 03, 2012

Stroganoff-ish

En stroganoffgryte kan være så mangt. En, blandt mange, legender forteller at det var en rett som oppstod på grunn av en russisk herskers dårlige tenner - kombinert med seige kjøttstykker. Ved å koke kjøttet lenge og vel i en smakrik saus, ville det bli mørt nok til denne herskeren med de dårlige tennene.

Om denne historien medfører riktighet eller ikke, kan du sjekke ut selv.

Her er uansett historien om min Stroganoff-gryte.

Ingredienser:
10-12 ferske champignon (trenger ikke være world-champignon)
1 sjalottløk
1 kepaløk
2 fedd hvitløk
300 gram kjøtt i strimler (helst fra storf)
2 store paprika
1 boks lettrømme
1 boks hakkede tomater
1 ss dijon sennep
Bladene fra to-tre stangselleri
Maltonsalt
Tellicherrypepper
Sopp før steking

Først kapper jeg av stilkene på soppen, deler hatten i to, før jeg skiver dem pent opp. Soppen tørrstekes på høyeste temperatur i en stekepanne, sammen med bittelitt salt.
Dette får steke ganske lenge, helt til soppen har krympet inn til ca 1/3 av opprinnelig volum. Det er selvsagt meget viktig å holde soppen i konstant bevegelse under tørrstekingen, hvis ikke vil den sette seg fast i pannen. Når soppen er blitt lysebrun  og ganske mye mindre, har jeg i en liten klatt smør (denne gangen var det dansk smør fra REMA), og litt pepper. Det viktige her, er at en skrur ned varmen før en har i smør, slik at det ikke blir svidd, men bare lett brunet.

Sopp etter steking


Soppen har jeg over i en liten bolle, og der får den hvile litt.

Sjalottløken finhakkes, hvitløksfeddene grovhakkes, disse får kose seg i en mellomvarm stekepanne, sammen med litt dansk smør, kjøttstrimlene og salt og pepper. Når kjøttet begynner å bli passe brunt, har jeg i finhakkede blader fra stangselleri.

Seller'i blader her? Nei, dette er en aviskoisk.


Så tømmer jeg alt fra stekepannen over i en gryte, og fyller på med en grovhakket kepaløk, soppen og enda litt mer smør.

Paprika skjæres i biter og haes en liten tur under grillen, før det også havner i gryten.

Til slutt tilsettes jeg rømme, tomater og sennep.  Så får dette stå på lav varme ganske lenge - så en tur inn i kjøleskapet.


Fargerikt fellesskap

Så blir det varmet opp igjen dagen etter, og servert sammen med fullkornsris og grønne erter.

Servert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar