tirsdag, februar 14, 2012

Tørrstekt torsk

Torsk er godt.
Legg til bildetekst

Det er ikke noe som er bedre enn fersk fisk, men nesten fersk fisk er også ganske bra. På REMA har de fått torske-ekvivalenten til Salma.  Lekre torskefileter i relativ fersk form.

Idag har jeg tatt for meg en slik filet (som av mystiske årsaker kalles «loin» på forpakningen, men må ikke forveksles med «lion» som er løve).

Jeg startet med å skrelle noen poteter som het «Gulløye» og ble beskrevet som midnattsolpotet. Disse havnet naturligvis i en kasserolle med saltet vann, og satt på til koking. De var litt rare; da de var ferdige var de helt melne på utsiden, mens nesten helt harde i midten. Kanskje lavere temperatur og lengre koketid er det som trengs her.

Så tok jeg en klatt margarin og brunet den lett, før jeg hadde i 4-5cm purreløk og en halv sjalottløk. Dette fikk surkle litt sammen, før jeg hadde i en halv desiliter med saltredusert soyasaus. Så fikk dette stå og trekke til resten av maten ble klar.

Soyasjy

Fisken ble skåret i fire passende stykker, litt maldonsalt og tellicherrypepper på begge sider, før jeg la dem over i en rykende varm grillpanne.  Siden dette er en grillpanne med teflonbelegg, trenger jeg ikke å bruke særlig mye stekefett - derav tittelen; Tørrstekt torsk.  Jeg hadde i ca en teskje med margarin, bare for å være helt trygg på at fisken ikke ble sittende helt fast.



Mens fisken fikk kose seg, satte jeg på vannkokeren.  Mens det kokte opp, skar jeg opp en brokkoli i buketter. Brokkolistilken ble skrelt og lagt i grillpannen, mens brokkolibukettene fikk ca 3 minutter i kokende vann, før det ble tømt av igjen, og tilfeldigvis var fisken også akkurat ferdig.

Brokkoli
Fisk, poteter, soyasjy, brokkolibuketter og brokkolistilker. En riktig så deilig middag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar