søndag, februar 19, 2012

Thaisuppe

På torsdag laget jeg en suppe med inspirasjon fra Thailand.

2 kyllingfileter
1 pakke vårløk
1 sjalottløk
1 rød paprika
5 fedd hvitløk
2 røde chili
1 stor klump ingefær
Saften av en lime
Nudler
1 pakke shiitakesopp
2 bokser kokosmelk
Fiskebuljong
Hønsebuljong
Noen brokkolibuketter
Kaffir lime-blader
Fersk koriander
Vann

Suppe med nudler


Sjalottløk, hvitløk, chili og ingefær fikk surre i litt margarin. Så hadde jeg over en blanding av fiskebuljong og hønsebuljong. Dette fikk putre litt sammen, før kyllingen havnet i gryta.

Så tok jeg en Lime, rullet den litt på kjøkkenbenken for å mykne den opp litt, før jeg skar den i to, og presset saften ut av den. Saften hadde jeg over i gryten.

To bokser med kokosmelk datt ned på gulvet, jeg plukket dem opp, åpnet dem, og tømte dem over i gryten.

Resten av grønnsakene ble skåret i passende biter, og lagt i gryten.

Vannkokeren sørget for varmt vann til nudlene.

Helt til slutt hadde jeg i en god dose med hakket koriander, vårløk og kaffirlime-blader.

Nudler først, så suppen over. Dette ble en deilig torsdagsmiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar