torsdag, januar 26, 2012

Fiskesuppe

Dagens middag er fiskesuppe. For en gangs skyld skal jeg først liste opp alle ingrediensene, før jeg kaster meg uti hvordan jeg satte det hele sammen.


Suppe/jevning:
3 ss smør
2 ss hvetemel
1/3 liter havrefløte (fløte som ikke har vært innom kua)
1/2 liter lettmelk
1 fiskebuljongterning
1 ts hvitvinseddik
Grønnsaker, klare til hakking


Grønnsaker:
2 gulrøtter
4 fedd hvitløk
1 stor sjalottløk
1 selleristang
1/2 sellerirot
1/2 purreløk
1 fennikelrot

Fra havet:
150 gram torsk
En neve reker


Krydderier:
Maldonsalt (ikke så mye, det meste av saltinnholdet kommer fra buljongen)
Telicherrypepper
Cayennepepper
Sukker


Først lagde jeg en jevning av mel og smør, som jeg så spedde ut med havrefløte og melk. Deretter hakket jeg opp grønnsakene og hadde dem i gryten. Så tilsatte jeg buljongterning, hvitvinseddik, salt, pepper og cayennepepper. Litt sukker for å runde av eddiksmaken. 
Torsken ble skåret i skiver, og lagt i gryten.


Helt til slutt hadde jeg i en liten nevne med håndpillede reker. De skal bare bli litt varme, og bør ikke koke med for lenge, da blir de for gummiaktige i konsistensen.
Suppen, enn så lenge uten rekene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar