torsdag, januar 19, 2012

Bechamel mucho

Min avdøde norsklærer på videregående hadde et veldig bra uttrykk: "Jeg liker best Aftenposten, for der kan jeg kaste sportssidene uten å lese dem." Han var en meget eksentrisk mann, men dette er et visdomsord jeg har tatt med meg videre i livet.

Nå for tiden er så godt som alle sportssider i avisene egne bilag. Når jeg en sjelden gang kjøper VG eller Dagbladet, passer jeg alltid på å "glemme" igjen sportsbilaget i stativet i butikken.

For Adresseavisen sin del, som vi får på døren hver morgen, har jeg funnet en perfekt løsning for sportssidene.  Jeg bretter dem ut på midtsiden, og bruker dem som underlag når jeg skreller grønnsaker. Så er det bare å pakke sammen all søpla, og kaste det.
Den perfekte løsning

Det blir nok litt annerledes hvis vi velger å gå over til e-avis. Jeg tviler på at jeg kommer til å skrelle grønnsaker over en iPad, for så å kaste den. Det kan bli litt dyrt i lengden.

Middagen idag er en tradisjonell, norsk rett. Fiskeboller i hvit saus, med kokte poteter og gulrøtter.

Salt, pepper, muskat og buljong
Hvit saus lager jeg slik:
50 gram smør (idag ble det brukt belgisk smør på tilbud)
2 spiseskjeer hvetemel
1/2 liter melk (hel eller lett, avhengig av hva man har, skummet melk kan til nød brukes)
1/2 fiskeboljongterning
Maldonsalt
Telicherrypepper
Muskatnøtt (denne må selvfølgelig rives, og man bruker ca 1 teskje i sausen)
Kraft fra fiskebollene



Smør smeltes, hvetemel blandes i for å lage en jevning, melken spes i litt etter litt for å unngå klumper. Underveis kan blandingen minne veldig om vannbakkelsdeig, men der ville det vært nødvendig med flere andre ingredienser. Når melken er helt blandet ut i jevningen, har jeg i salt, pepper, buljongterning og revet muskat. Siden vi bor midlertidig utenfor vårt eget hjem, er det noen ganger litt vanskelig å finne frem til de tingene man har mest bruk for. For å rive muskatnøtten pleier jeg å bruke et redskap som proffesjonelle kokker kaller for "Svigermor" - altså et rivjern. Men idag fant jeg det ikke noe sted, så jeg måtte ty til en nødløsning. Jeg har heldigvis et ekstra slags rivjern som ser mer ut som en ostehøvel. Den er ikke like enkel å bruke, men det gikk bra.
Bechamel mucho

Etter dette er det på tide å ha i kraften fra fiskebollene, før fiskebollene haes i sausen, og det får stå og småputre til middagen skal serveres, sammen med kokte poteter og gulrøtter.

Bechamel er bare et "finere" ord for hvit saus, for de som måtte lure på den rare tittelen på dagens innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar