fredag, januar 27, 2012

Fredags-tex-mex

Idag satser vi på en slags variasjon over Burritos.

Fredags-tex-mex


Først lager jeg tomatsalsa. Den man får kjøpt på glass i butikken kan man sikkert også bruke, men noen ganger liker jeg å lage den selv, for da har jeg full kontroll på hva den inneholder.
Til det trenger man:
3 store tomater
10 cherrytomater
1 stor sjalottløk i småbiter
4-5 fedd hvitløk
1 grønn paprika
En bunt korainder
Saften av en lime
Salt
Pepper
Chili
Sukker


Tomatene skjæres i biter, og haes i en bolle. NB! husk på å skjære bort "stilkfestet" på tomatene. Hvitløk og koriander haes også i bollen før jeg kjører en tur med stavmikseren. Så har jeg i resten, og lar det stå i kjøleskapet natten over.
Salsa

Vik fra meg, skjøge!
Jeg gjorde dessverre en tabbe når det kommer til chili. Jeg kjøpte TORO-chili på tube, i den tro at det skulle være greit å bruke. Joda, det er enkelt å bruke, problemet er bare at den ikke registreres på Scoville-skalaen i det hele tatt. Den smaker kun eddik. Så styr unna. Bruk heller chilipulver, eller aller helst fersk chili.  Et lite tips til angående chili; skjær av en liten bit og smak på den. Da merker du fort hvor mye du bør bruke.


Kjøttfyllet er en enkel sak:
400 gram karbonadedeig
1 sjalottløk i småbiter
1 chipotle
2 ss tomatpuré
Samt diverse krydderier: røkt spisskummen, pepper, paprikapulver, nellik, salt, habañero tabasco, og Chef Paul's BBQ 

Karbonadedeigen tar jeg alltid ut av kjøleskapet i god tid, og knar den sammen til en kjempekjøttkake. Denne gangen blandet jeg også inn en finhakket chipotle. Når jeg lager en slik kjempekjøttkake, klarer jeg alltid å få karbonadedeigen til å bli skikkelig stekt. Ofte kan man se, dersom man hiver den rett i pannen fra kjøleskapet, at den fort blir grå og gusten, og det siver ut mye vann - da koker den bare, og den blir ikke stekt, og man får ikke den gode "stekt-smaken".
400 gram flatklappet karbonadedeig. Venstre tommel skimtes i øvre venstre hjørne.

Chipotle er røkt jalapeño, som har en fantastisk smak, og den er ikke spesielt sterk. Når en skjærer den opp i småbiter (som jeg pleier å gjøre) lukter det omtrent som i en utbrent leilighet. Men smaken er bare toppers.

Løken stekes litt i pannen, før jeg har i "kjøttkaken" og så topper det med diverse krydderier. Etter at den har blitt brun og fin på begge sider, og løken har begynt å nesten svi seg, er det på tide å hakke kjøttet i biter, og legge på en stor klatt tomatpuré.

Videre trenger man en boks rømme og 6 tortillalefser.


1 spiseskje rømme, 3 spiseskjeer salsa og 1/6 av kjøttfyllet per lefse. Rull dem sammen og legg dem i en langpanne som settes i ovnen på 200 grader i 25 minutter. Men, før de havner i ovnen, "pensler" jeg hver rull med litt rømme og strør over litt røkt spisskummen.

Klar for rulling
Klar for "pensling"

Serveres med salat, syltede jalapeños, resten av rømmen rørt ut med resten av salsaen.

Slafse.

1 kommentar: