søndag, januar 22, 2012

Nesten litt spansk

Dagens søndagsmiddag ble til da jeg, ved en tilfeldighet, fant en pakke ferdiglagde "spanske" kjøttboller i kjøttavdelingen på REMA.

Søndagsmiddag
Jeg begynte med å skrelle 6 poteter, og en løk. Potetene skar jeg i terninger, og løken delte jeg i to. Den ene halvdelen av løken ble grovhakket. Deretter satte jeg over en liten stekepanne på medium varme. I pannen hadde jeg 2 cm (!) med olivenolje, en liten porsjon maldonsalt og et lite dryss nykvernet pepper. Da oljen var blitt varm, hadde jeg i poteter og løk, og rørte litt forsiktig rundt. Dette fikk så stå og putre en 20 minutters tid, bare avbrutt av litt røring i ny og ne.

Poteter, løk og "litt" olje


Mens poteter og løk stod og godgjorde seg i oljen, begynte jeg med saus til kjøttbollene.
En halv finhakket løk, to finhakkede hvitløk (ikke to fedd, men to hvitløk), en liten neve cherrytomater skåret i to. Dette fikk kose seg en liten stund i litt belgisk smør, før jeg hadde over 1 dl vann og en kalvebuljongterning, litt maldonsalt og en liten skog med persille. Så skrudde jeg opp varmen kraftig, og lot det fosskoke en kort stund.

Deretter ble en rød paprika hakket opp i fine biter (uten å få med noen av de hvite "skilleveggene" - fordi jeg ikke liker fargen). Dette havnet oppi den kokende blandingen sammen med en boks hakkede tomater og litt cayennepepper.

Etter noen få minutter fant jeg frem stavmikseren, og kjørte en tur i gryten.
Legg til bildetekst

Så hadde jeg i litt paprikapulver og de "spanske" kjøttbollene fra REMA, og lot det stå og putre under lokk (siden sausen ble såpass tykk at den regelrett hoppet ut av gryten for hver kokeboble som oppstod).

Så var det tilbake til poteter og løk som nå hadde fått kokt seg i olje, og blitt møre og romsdal.
Jeg slo sammen 6 egg i en bolle, ikke så mye visping, men nok til å blande eggene akkurat passe. Så tømte jeg ut all oljen fra pannen, og erstattet det med 1 spiseskje belgisk smør, før jeg slo over eggeblandingen, og satte hele pannen inn i ovnen på 150 grader.

Der fikk den stå i 20 minutter. Etterpå ble den veltet over på en tallerken, og litt persille havnet på toppen, før den ble skåret opp i kakestykker.
Potet- og løkomelett
Like før servering hakket jeg opp en grønn paprika som jeg kastet i den røde sausen.

Vi koste oss!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar