onsdag, januar 11, 2012

Kjøttslintre med diverse

Idag ble det kjøtt i en fri-fantasi-saus.

Jeg startet med 3 sjalottløk, 1 hvitløk, 1/2 pakke tørrsaltet bacon, masse smør, 2 ss sukker, litt salt, en god porsjon tørkede chiliflak.

Sjalottløkene skar jeg opp i små biter, hvitløken delte jeg i fedd og hadde dette i en stekepanne sammen med masse smør. Der ble det liggende og koke i smøret i 15 minutter, så hadde jeg i bacon i småbiter, sukker, salt og chili. Dette fikk så stå på medium varme i nye 15 minutter, til det begynte å bli brunt.
Før det ble brunt
I mellomtiden klasket jeg et stykke kjøtt på fjøla, gned det inn med salt og pepper, og lot det ligge og bli romtemperert. Deretter hadde jeg det over i en stekepanne hvor jeg på forhåne hadde brunet litt smør, og blandet i litt rapsolje.

Kjøttslintra, også kjent som entrecote
Kjøttet ble stekt i 3 minutter på hver side, før jeg så hadde over løk/bacon-blandingen (som nå lignet på en slags chutney), og i tillegg hadde jeg i 2 dl kremfløte.


Dette fikk putre i noen minutter. Så tok jeg kjøttslintra og la den over på en tallerken for å hvile litt, mens jeg lot fløte-chutney-sausen koke seg brun og tykk.

Det hele ble så servert sammen med noen flak "nostalgi"-potetgull fra Maarud, og en aldri liten pils.
Slik ble det altså.

Det var gøtt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar