tirsdag, januar 17, 2012

Pastarama

Pastarama var opprinnelig navnet på en fast-food pastarestaurant i Trondheim. Den lå i kjelleren av kjøpesenteret Byhaven. Vi likte oss der, men det var det ikke mange nok folk som gjorde, så den forsvant.

Idag slengte jeg sammen en hurtig pastarett til middag.

Jeg startet med 400 gram karbonadedeig. Jeg har en egen greie for å steke karbonadedeig. Jeg liker ikke at den ser ut som små mark, som den ofte gjør rett ut av pakken. Så jeg tar den i hendene, og knar den sammen med krydder til en ball, og så klapper den flat i stekepannen som en kjempekjøttkake. På den måten får jeg vekk de rare trådformasjonene den ofte har i pakken, samtidig sikrer jeg at den blir stekt, og ikke kokt.
Krydderiene er salt, pepper, timian, løkpulver og hvitløk.
Slik steker jeg karbonadedeig


Etter at den har stekt seg brun og fin på begge sider, begynner jeg å  hakke den i småbiter med stekespaden. Så har jeg i litt selleri, en neve med oppskårne cherrytomater,  1-2 spiseskjeer med balsamicoeddik og en teskje sukker. Dette får kose seg litt, før jeg har i passata di pomodoro, og litt mer timian.

Klar til servering


Pastaen idag var fersk fullkornstagliatelle.  Den kokes til den er «al dente» i vann like salt som «Mare nostrum» - for det har jeg lært på BBC Lifestyle (tidligere kjent som BBC Food)  - min favoritt TV-kanal.

Så er det bare å nyte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar