onsdag, januar 04, 2012

Scampigryte

I mangel av noe fancy asiatisk å kalle denne middagen, kaller jeg en scampigryte for en scampigryte. (Evt. kunne jeg kalt en spade for en spade, hvis det var det jeg hadde laget).

Her er det jeg surret sammen til en «lettkrydret» scampigryte:

Scampigryten på nært hold
10 fedd hvitløk i skiver*
1 kepaløk i biter
1 grønngul-spraglet paprika i staver
1 selleristang i biter
Uanstendige mengder med chili
2 spiseskjeer (eller mer) med hakket ingefær

Denne blandingen fikk steke i litt glohet rapsolje i noen minutter, før jeg hadde i
1 stor gulrot i skiver og en liten neve med babygulrøtter

1/2 blomkål delt i buketter - ca en halv munnfull pr. bukett
1 boks kokosmelk 
(hermetisk kokosmelk har en tendens til å skille seg under lagring, slik at øverst i boksen er det bare fett, og nederst er det noe tynt skvip som ligner på utvannet skummet melk. Et lite triks, er å dunke hermetikkboksen kraftig mot kjøkkenbenken, som om du setter den hardt fra deg, to tre ganger både den ene og den andre veien. Så kan du riste den litt, før du åpner den. Da slipper du store klumper i koksmelken.)



Videre hadde jeg i enda mer chili, da det viste seg at den chilien jeg først hadde i, ikke gjorde utslag på Scoville-skalaen i det hele tatt. Jeg hadde glemt å prøvesmake på chilien, noe jeg vanligvis alltid gjør for å vurdere styrken på den.

Den saltsugne leser vil kanskje legge merke til at jeg ikke har hatt i salt. Det ble det heller ikke noe av, iallefall ikke direkte.  Som salterstatning brukte jeg en del dråper fish-sauce.

Scampi til to personer ble tippet over i gryten helt mot slutten, sammen med eggnudler og et god neve med bønnespirer (Bønnespirer er forøvrig også det kallenavnet nykommerne på bibelskolen har).

Slafse!

*Noen la kanskje merke til en liten stjerne bak hvitløken der oppe. Jeg ville bare fortelle litt om hvordan jeg opplever det å bruke store mengder hvitløk i et ganske lite måltid. Det er faktisk ikke noe problem i det hele tatt. Min erfaring er, at når hvitløken knuses/presses, da får den den kraftige stikkende hvitløksmaken. Hvis man derimot skjærer den i skiver eller bruker hele fedd, blir det en helt vidunderlig god smak på dem etter oppvarming. Og det ryktes at hvitløk er sundt, så da er dette løsningen for meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar