søndag, januar 01, 2012

Ovnsbakt steinbit med potetpuré, aspargestopper og soyasjy

Vi starter det nye året med fisk.

Fisken etter krydring
Steinbitfilet, sammen med potetpuré, aspargestopper og soyasjy. Steinbiten ble krydret med maldonsalt, pepper og chiliflak. Rett før den gikk i ovnen, dryppet jeg sitron over filetene.

På forhånd hadde jeg satt inn en form i ovnen, hvor jeg hadde i en liten grønnsaksblanding bestående av selleri, gulrot, løk og cherrytomater - og litt vann.  Denne grønnsaksblandingen ble varmet opp i ovnen i 20 minutter før fisken ble lagt oppå. De siste 10 minuttene av fiskens steketid satte jeg på grillelementet i ovnen, for å gi fisken en liten antydning til stekeskorpe på toppen.

Potetpuréen var en veldig enkel puré. 5 poteter i skiver, en finhakket gulrot og et fedd hvitløk kokte sammen i godt saltet vann. Da potetene ble møre, silte jeg av vannet og kjørte en tur med stavmikseren i gryten. Jeg lot det være igjen en og annen bit av potet og gulrot i pureén. Den ble ganske oransje, men veldig smakfull. Enkelte ville kanskje hatt i litt fløte eller smør, men jeg følte ikke behov for det idag, jeg bare hadde i litt ekstra maldonsalt.


Soyasjyen ble til ved at jeg brunet en god mengde med smør, hadde i en finhakket hvitløk, litt ingefær og til slutt et par-tre spiseskjeer med saltredusert soyasus.

Aspargestoppene fikk 3 minutter i kokende vann, før jeg silte av vannet og la dem på tallerken sammen med fisk, potetpuré og soyasjy. I tillegg la jeg med litt av grønnsakene som hadde ligget under fisken i ovnen.

Det ble en fin start på det nye året.

Det ferdige resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar