fredag, januar 13, 2012

Klippfisk i tomatsaus

Til alle mine venner med tilknytning til nord-møre og/eller Kristiansund, og andre matpuritanister: Dette er ikke ment som en hån mot klassisk bacalao. Jeg har riktignok lånt mange elementer derfra, men dette er fri fantasi, løst basert på en fantastisk bacalao vi fikk servert hos en god venn i høst.

Så, til verket.

Jeg startet i går, og da startet jeg med:
2 bokser hakkede tomater
1 mango (i terninger)
1 stor kepaløk
1 kinesisk hvitløk (i små terninger)
5 cm ingefær (i små terninger)
1 ss chiliflak
2 dl extra virgin olivenolje
1 dl vann
2 flådde paprika (i skiver)
1 pakke cherrytomater
1 ss hel pepper
1 gulrot i skiver
1/2 boks ananasbiter (NB! Her må man være forsiktig, enkelte butikker har satt opp advarsel på boksene: Ananas Biter, så pass fingrene)
Dette fikk stå og koke i (i en gryte, ja) en halvtime, før jeg avkjølte blandingen og satte den i kjøleskap (se også innlegget Rest to order for hvordan man ikke skal avkjøle mat).

Deretter tok jeg for meg en pakke med DYBVIK klippfisk, innkjøpt på REMA - la det hele i en kjempekasserolle, og dekket det med 3 liter vann, og lot det stå natten over.

Da jeg omsider kom hjem fra jobben i dag, tok jeg klippfisken ut av vannet, testet saltinnholdet, som da viste seg å være helt perfekt, la den i en sil til avrenning, og satte på tomatsausblandingen på medium varme.

Etter at klippfisken hadde rent av seg det meste av vannet, skar jeg den opp i fingertykke skiver, og hadde dem i tomatsausen.

Dette fikk så stå og syde i 20 minutter.
Her syder det, se oppe i høyre hjørne for bevis

Det hele ble en fantastisk deilig bacalaolignende rett, som vi serverte i dype tallerkener sammen med godt grovbrød til. Planen var å tilsette poteter idag også, men det var to grunner til at det ikke skjedde. Først så glemte jeg det, så fant jeg ut at det ikke var plass i gryten, og jeg orket ikke tanken på å søle til en ekstra gryte. Det er riktignok ikke jeg som står for oppvasken, men jeg tenkte på husfreden.
Det er servert

Til slutt litt kuriosa. De fleste har sikkert lagt merke til at all mat som er tomatsausbasert har en tendens til å holde særdeles godt på varmen. Hvem har vel ikke puttet en bit nystekt pizza i gapet, for så å brenne seg kraftig i ganen når en har tygget gjennom osten og alt det andre man finner oppå den utrolig varme tomatsausen. Dette skyldes at tomaten har en veldig høy varmekapasitet - den har evne til å ta opp mye energi, og holde på den mye lengre enn en pizzabunn som har en lav varmekapasitet. 

Denne bacaloen min f.eks. fortsatte å boble i flere minutter etter at jeg tok den av varmen. 
Mens når man koker egg, da stopper boblingen ganske fort etter at man fjerner platen fra varmen. Dette er fordi vann har en lavere varmekapasitet enn tomatsaus. 
Jeg kan ikke så mye om det, og det begynner å bli lenge siden 1993 og 3FY, så jeg slenger inn en link til et leksikon.

Maten ble iallefall bra, den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar